10 ianuarie 2010

IRSA 3, Timisoara, 3-5 octombrie 2008

Scopul principal IRSA3 a fost de a aprecia impreuna situatia in care se afla scolile de arhitectura identificand deziderate comune. Am identificat 9 deziderate comune:

1. Curicula scolara coerenta in continut, forma si sincronizare.
Pregatirea arhitectului trebuie sa fie multilaterala si pluridisciplinara
Scoala are obligatia de a isi aduce aportul maxim in dobandirea personalitatii profesionale.
In schimb se constata adesea: cursurile redactate lipsesc sau sunt neactualizate, metodele de transmitere a informatiei sunt ineficiente, materiile de studiu nu sunt sincronizate si corelate.

2. Feed back in ambele directii.
Scoala este prin excelenta cadrul in care dialogul trebuie sa se desfasoare liber in toate formele sale.
Dialogul sustinut, in ambele directii, este o forma de constientizare comuna si o conditie esentiala pentru imbunatatierea procesului de predare-invatare. Scoala trebuie sa intampine acest deziderat.
Se constata insa, in cele mai multe cazuri, lipsa dialogului, si mai mult, a unor instrumente de tip feed back care sa contribuie direct la cresterea calitatii, atat a predarii cat si a acumularii de cunostinte.

3. Reprezentativitatea studentilor si transparenta in scoli.
Implicarea studentilor prin reprezentantii lor in foruri decizionale la nivelul facultatii inseamna un parteneriat normal, o informare corecta si o responsabilizare comuna in scopuri comune. Transparenta trebuie realizata si printr-un sistem eficient de transmitere a informatiilor.
Se constata insa ca, in unele situatii, reprezentativitea studentilor in grupuri de decizie la nivelul facultatii este formala sau inexistenta la care se adauga, uneori, un sistem deficitar de comunicare a informatiilor.

4. Reglementarea practicilor.
Practica trebuie sa devina o completare reala, o extensie la cunostiintele dobandite in scoala.
Recunoastem ca esentiale in practica scolara: mobilitatea, posibilitatea studentului de a intra in contact cu medii profesionale sau sociale diverse, aplicarea practica a cunostintelor legate de materiale, structuri, tehnologie, aprofundarea unor modele teoretice, dobandirea uneltelor necesare intr-un mediu interdisciplinar.
In schimb, constatam ca practica este in unele situatii subevaluata si are doar un caracter formal. Exercitile din practica nu sunt corelate cu studiile din scoala iar calitatea, in unele situatii discutabila, are ca o consecinta lipsa de motivatie de ambele parti(indrumator-studenti).

5. Schimb de experienta.
Confruntarea metodelor de predare si a conditiilor de studiu din cadrul fiecarei scoli creeaza premizele cresterii concurentei intre facultati. Schimbul de experienta aduce cu sine sentimentul de apartenta la breasla, cresterea adaptabilitatii studentilor la medii de lucru diferite, perspespectiva mai larga asupra problemelor generale sau particulare.
Consideram necesara creerea unui mecanism de reglementare si facilitare a schimbului de experienta in toate formele sale: transfer, studiu pe termen fix in alte centre, evenimente comune extrascolare.
In prezent nu exista sau nu sunt incurajate aceste mecanisme.

6. Dezvoltarea dialogului intre studenti si organizatiile profesionale.
Contactul cu diferite organizatii profesionale duce la dobandirea unor unelte in plan uman si profesional esentiale in educatia studentilor de arhitectura.
Scoala, impreuna cu asociatiile studentilor la arhitectura, trebuie sa ofere si sa intensifice contacte cu organizatiile profesionale in plan local si national astfel incat sa branseze studentul la situatii reale in acelasi timp oferind o imagine a posibilitatilor viitoare.

7. Combaterea atitudinilor care inhiba concurenta.

8. Imbunatatirea conditiilor de studiu
Scoala de arhitectura trebuie sa asigure conditii particulare de studiu. Ele implica pe de-o parte infrastructura scolii, pe de alta spatiul de cazare si lucru in camine. Acestea trebuie considerate, imbunatatite si adaptate specificului studiului de arhitectura.
Prezenta acestor conditii ar putea justifica taxele de scolarizare care, se constata, sunt cele mai ridicate dintre toate specializarile, in toate universitatile din tara.

9. Schimbul liber de informatii intre scoli.

Rezultatul celor doua zile de discutii sunt prezentate pe larg in raportul IRSA3.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu